Sunday, April 24, 2011

Perayaan Mahabbah...


Assalamu`alaikum wbt...

Perayaan dan sambutan yang diadakan setiap tempat seperti dimaklumi dalam majalah dan selainnya.

Saya menyeru anda semua mengingati sebuah kisah perayaan besar, agung, dan mulia yang dibina pada suatu tempoh yang tidak akan dilupakan sejarah. Ditulis dalam banyak kitab, majalah yang mengasaskannya adalah seorang lelaki, universal dan terkenal.

Tidak dapat menyerupai seperti perayaan ini dengannya suatu organisasi yang sangat kukuh dan kuat. Perayaan ini ialah... "Perayaan Kasih Sayang.." ~~kerana Allah.

Sewaktu menuju Madinah alMunawwarah ketika hijrah, juga para sahabat r.a muhajirin dari Mekah. Ketika mereka tiba di Madinah. Di Masjid Rasulullah saw (Masjid Nabawi) para sahabat dari kalangan Ansar berkata kepada Muhajirin.. : "Ahlan.selamat datang" menyambut dengan penuh kasih sayang. Bertemu kerana Allah. Ikatan yang sangat kuat sesama mereka kerana Allah swt. Hal ini suatu keadaan yang begitu agung. Tujuan utama adalah melihat agama menjadi kuat. Ukhwah fillah (persaudaraan kerana Allah) akan memperkukuhkan agama ini.

Rasulullah saw bersabda: "Setiap hamba Allah swt adalah bersaudara.." juga disebutkan dalam riwayat hadis yang lain, "Sesungguhnya yang akan mendapat naungan Allah swt pada hari tiada perlindungan melainkan perlindungan Allah swt pada hari Kiamat ialah saudara yang berkasih sayang kerana Allah . Bertemu dan berpisah kerana Allah swt.

SubhanaAllah.. kita juga perlu menjalinkan persaudaraan kerana Allah swt, dengan cara mudah. Pertamanya, semua yang kamu kasihi, hatimu tetap padanya. Cintai kerana Allah swt, tiada kepentingan dunia, tiada kepentingan dunia dan selalu katakan padanya; "Uhibuk fillah/ahabbakallah..aku mencintai kerana Allah. Keduanya, jika siapa yang kita kerana Allah swt, mesti kita mengetahui hak mereka dengan sebenar-benarnya. Antara hak tersebut ialah memelihara rahsia-rahsia mereka dan juga menjaga kehormatan/kemulian mereka. Ketiga, jika berlaku sedikit perselisihan faham antara orang berkasih sayang kerana Allah ni, perlulah perselisihan tersebut disembunyikan dan Nabi saw juga melarang dari tidak bertehur melebihi 3 hari. Dan dengan itu insyaAllah kita perkukuhkan ukhwah (persaudaraan) sesama kita.

Juga kalian bersamaku untuk memperbaharui perayaan ini sesama kita.. Perayaan Rasulullah saw... walhamdulillahi Rabbil `Alamiin...

terjemahan dari tausiyah ~alHabib Ahmad Hassan alHabsyi~
dari Jeddah.

No comments:

Post a Comment