Wednesday, December 29, 2010

Program Ziarah Dan Dakwah al-Habib Umar Di Malaysia 2011..


~klik pada poster iklan~

al-Habib Umar pernah berkata dalam rawhah:

"Berapa ramai yang "ghaib" dekat, dan berapa ramai yang 'hadir' jauh.."

ikhwah akhawat.. hadirlahlah beramai-ramai..

~jangan sampai kita terlepaskan peluang jilsah bersama Ulama' keturunan Rasulullahصلى الله عليه والسلم

Ya Allah..
'Hadir'kan kami walau jasad kami jauh beribu batu,
Kami yakin,
Jarak tidak memisahkan hati orang mukmin..

Ya Allah,
Jangan Engkau haramkan kami untuk menghadirinya,
Kerana dosa yang ada pada diri kami...

Ya Allah..
Hati-hati kami ini sangat merindukan majlis2 seperti ini,
Engkau saja pengubat rindu kami,
Hanyasanya kepada-Mu,
Kami serahkan hati kami....

Ya Allah..
kurniakanlah aku kesempurnaan dalam melaksanakan ajaran Nabi صلى الله عليه والسلم zahir mahupun bathin, dalam keadaan sihat dan selamat dengan Rahmat-Mu wahai yang Maha Pengasih...

Allahumma Amiin..

Monday, December 27, 2010

Kisah Cinta Yang Sebenarnya...



~Maqam Rasulullah saw, Masjid Nabawi, Madinah~

Baginda saw bersabda: "Barangsiapa pernah menziarahi kuburku, maka wajib baginya mendapat syafaatku.." HR Dar Qathni-Sohih.

p/s: baca dengan menghadirkan seluruh perasaan dan segenap jiwamu..

Ada sebuah kisah tentang cinta yang sebenar-benar cinta yang di contohkan Allah swt melalui kehidupan Rasul-Nya saw.

Pagi itu... Rasulullah swt dengan suara yang terbatas menyampaikan khutbah,

"Wahai ummatku, kita semua dalam kekuasaan Allah swt dan cinta kasih-Nya, maka taati dan bertaqwalah kepada-Nya.."

"Kuwariskan dua perkara pada kalian, al-Quran dan Sunnahku.."

"Barangsiapa yang mencintai sunnahku, bererti mencintaiku dan kelak orang-orang yang mencintaiku akan masuk syurga bersama-samaku.."

Khutbah singkat itu di akhiri dengan pandangan mata Rasulullah saw yang tenang dan penuh minat menatap wajah sahabat-sahabatnya seorang demi seorang.

Abu Bakar as-Siddiq r.a menatap mata insan yang paling mulia itu dengan mata berkaca-kaca..
Umar al-Faruq r.a dadanya naik turun menahan nafas dan menahan tangisnya..
Usman bin 'Affan r.a menghela nafas panjang..
Ali bin Abi Talib r.a menundukkan kepalanya sedalam-dalam..

اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلّم

Isyarat itu telah datang, saatnya telah tiba...

"Rasulullah saw akan meninggalkan kita semua.." keluh hati semua sahabat r.a kala itu. Manusia tercinta itu hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia yang fana' ini.

Tanda-tanda itu semakin dekat..

Ali r.a dan Fadhal r.a dengan pantas menangkap Rasulullah saw yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Di saat itu, kalau mampu, seluruh sahabat r.a yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu.

Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah saw masih lagi tertutup. Sedangkan di dalamnya, tubuh Rasulullah saw yang lemah sedang terbaring, dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidur jasadnya yang mulia.

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam..

"Assalamualaikum, bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah r.a tidak mengizinkannya masuk. "Maaflah, ayahku sedang demam.." kata Fatimah r.a yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian dia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya kepada Fatimah r.a, "Siapakah itu wahai anakku?" "Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali aku melihatnya." tutur Fatimah r.a lembut.

Lalu Rasulullah saw menatap wajah puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. .

"Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia.. Dialah Malakul Maut.." kata Rasulullah saw. Fatimah lantas menahan ledakan tangisnya.

Lalu mengizinkan tetamu tersebut masuk, Malakul Maut datang menghampirinya tapi Rasulullah saw menanyakan kenapa Jibril a.s tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggillah Jibril a.s yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah swt dan penghulu dunia ini.

"Jibril, jelaskan apa hak aku di hadapan Allah?" tanya Rasulullah saw dengan suara yang amat lemah.

"Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu, semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril a.s. Tapi hal itu ternyata tidak membuat Rasulullah saw lega, mata penuh kecemasan.

"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" tanya Jibril a.s lagi.

"Khabarkan kepadaku bagaimana keadaan ummatku kelak?" soal Rasulullah saw.

"Jangan khuatir wahai Rasulullah , aku pernah mendengar Allah swt berfirman kepadaku, "Kuharamkan syurga bagi siapa sahaja kecuali ummat Muhammad saw telah berada di dalamnya." kata Jibril a.s.


اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلّم


Detik-detik itu semakin dekat, saatnya Izrail a.s melakukan tugasnya..

Perlahan-lahan ruh mulia Rasulullah saw ditarik, nampak seluruh tubuh Rasulullah berkeringat, bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. Allaaah...

"Aaaahh..wahai Jibril, betapa sakitnya sakaratul maut ini..." perlahan suara Rasulullah saw mengadu.

Mata Fatimah r.a terpejam, Ali r.a yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril a.s memalingkan mukanya.

"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu wahai Jibril a.s.?" Tanya Rasulullah saw pada malaikat penyampai wahyu itu.

"Siapakah sanggup melihat kekasih Allah swt direnggut ajal.." kata Jibril a.s

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah saw memekik kerana sakit yang tidak tertahannya lagi. "Ya Allah, dahsyat sungguh maut ini.. timpakan saja semua siksa maut ummatku kepadaku.. jangan pada ummatku wahai Allah."

Badan Rasulullah saw mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu. Ali r.a segera mendekatkan telinganya.

"Allaah..Allaah..Uushikum bis solah wa ma malakat aimanukum, /aku berpesan pada kalian peliharalah solat dan peliharalah orang-orang yang lemah di antaramu.."

Di luar pintu rumah baginda saw, mulai terdengar suara tangisan teresak-esak bersahutan, para sahabat r.a saling berpelukan sambil menangis antara satu dengan yang lain menempuhi detik-detik yang amat menyedihkan itu.

Fatimah r.a menutup tangan di wajahnya dan Ali r.a kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah saw yang yang mulai kebiruan. Kedengaran kata-kata kerinduan diungkap dari bibir yang mulia...

"Ummatiii...Ummatiii...Ummatiii.." /ummatku..ummatku..ummatku...

Baginda saw semakin nazak..

Cahaya memancar pada wajahnya..

Cahaya itu juga meliputi keluarganya..

Roh Baginda saw pun sampai ke halqumnya..

Baginda saw membuka kedua belah matanya..

Baginda saw menunjukkan syarat dengan jari telunjuk tanda ketauhidan kepada Tuhannya..

Baginda menghirup nafas terakhirnya di dunia ini, lalu menyerahkan rohnya kepada Tuhannya..

ان لله وان اليه راجعون

maka berakhirlah riwayat hidup manusia yang memberi sinaran iman itu...


~اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلّم~

Sejahteralah jasad Baginda saw setelah melalui hari-harinya yang memenatkan serta meletihkan disebabkan kita..

Sejahteralah jasad Baginda saw dapat berehat setelah perutnya yang diikat dengan batu kerana kelaparan disebabkan kita..

Sejahteralah jasad yang pernah dilemparkan dengan batu sehingga luka disebabkan kita ..

Sejahteralah jasad yang pernah dipatahkan gerahamnya disebabkan kita..

Sejahteralah jasad yang pernah dilukakan dahinya hingga mengalir darah lalu Baginda saw menahannya dengan tangannya untuk menjaga darah yang bersih itu dari terjatuh ke tanah sebagai rahmat bagi mereka dan kita dari kemurkaan Allah swt..

Sejahteralah jasad yang pernah dimasuki sesuatu ke dalam daging pipinya di sebabkan kita..

Sejahteralah jasad yang mana kakinya bengkak disebabkan pengabdiannya pada Allah swt serta dakwah untuk kita..

Sejahteralah jasad yang memikul kesukaran, keletihan, kesakitan, keperitan, kepenatan dan kelaparan semuanya di sebabkan kerana kita...

Lihatlah, betapa cintanya Rasulullah saw kepada kita...

Ya Rasulullaaaaah... syafa'atilah kami ummatmu ini yang banyak dosa..

"Ya Allah, wahai Tuhan Junjungan Muhammad saw dan ahli keluarga Baginda, Pertemukanlah daku dengan Junjungan Nabi Muhammd pada masa yang dekat (iaitu di
dunia lagi sebelum di akhirat nanti), wahai Tuhan yang Maha Menerima Permohonan.

Ya Allah, bahawasanya Bagindalah pintu-Mu yang agung, jalan-Mu yang teguh,
tiada jalan melainkan melalui pintu dan tiada kemasukan (pada Rahmat-Mu)
melainkan dengan perantaraan Baginda.

Wahai Tuhan yang Maha Pengurnia, Masukkanlah aku ke dalam Rahmat-Mu
daripada pintu ini dan muliakanlah aku dengan disingkapkan segala hijab.

Ya Allah, Jangan Kau Halangkan aku daripada melihat Baginda saw, daripada memandang wajah Baginda saw, daripada menerima keberkatan Baginda saw, daripada mengharapkan penjagaan Baginda saw dan daripada penjagaan Baginda saw. Jadikanlah aku Ya Allah, sentiasa berada di bawah pemerhatian Baginda saw dan jadikanlah aku dekat dengan Baginda saw, wahai Tuhan yang Maha Menerima Permohonan."
~ Doa nan indah al-Imam al-Habib Abdul Qadir as-Saqqaf.

Amiin Ya Allah.. Ya Rabb.. Ya Rahman.. Ya Rahim.. Ya Qarib.. Ya Mujiib..
Ya Hayyu.. Ya Qayyum.. Ya Zal Jalali wal Ikram wa bi jaahi
Sayyidina Muhammadinil Habibil Mahbub saw..

Semoga Baginda saw mencintai dan merinduiku dan kalian..

Zikir dan Tabligh Akbar..


Assalamualaikum wbt, Wahai seluruh Pencinta Rasulullah saw !! Jangan lupa tonton Live Streaming Majlis Rasulullah saw brsama guru mulia al-Habib Umar bin Hafizd al-Yamani dari Lapangan Monas, Indonesia hari/malam ini Isnin, 27 Disember 2010..

~ 10 mlm (waktu Malaysia)
~ 9 mlm (Jakarta, Indnsia)
~ 5 ptg (Khartoum, Sudan)
~ 4 ptg (Cairo, Mesir)

di > http://www.majelisrasulullah.org/ tolong sebarkan!!

*insyaALLAH al-Habib akan ke Malaysia Januari ini...
اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلّم

Friday, December 17, 2010

Cinta Hakiki...

Cinta Yang Agung.. Cinta Ilahi..

Allah swt hanya mengkhususkan sifat cinta yang agung
iaitu hanya cinta kepada Allah swt..

Maka jangan salahkan orang-orang yang cinta
kepada Allah swt jika ingin segera wafat..

Jangan pula salahkan orang-orang yang cinta
kepada Rasulullah saw yang juga ingin segera wafat..

Dan jangan salahkan orang-orang yang cinta
kepada Allah dan Rasul-Nya jika meminta panjang umur
kerana ingin hidup lebih lama lagi dalam keadaan cinta
kepada Allah swt dan Rasul-Nya..

Tidak usah mencari jalan keluar di luar dari dirimu,
kerana jalan keluar dari setiap permasalahan
ada dalam dirimu sendiri..

Ada dalam hubunganmu yang murni dengan Allah..

Daripada engkau bersusah payah,

Merubah apa yang ada terlihat diluar dirimu..
Lebih baik...
Jauh lebih dekat...
Gerakkan apa yang ada di dalam dirimu sendiri..
Cubalah kembali kepada Allah swt bagi meraih cinta-Nya..

Saling menyintai kerana-Nya dan untuk-Nya,

walaupun belum pernah bertemu dengan-Nya..

Adalah sebuah percintaan yang sungguh agung dan luar biasa...

Semoga kekal abadi percintaan mereka sehingga mereka bersama kelak
dan bertemu dengan-Nya yang amat menyintai mereka..

dalam saling cinta-menyintai...

Rasulullah saw pernah bersabda: “akan merasakan manisnya iman jika Allah swt dan Rasul-Nya lebih dicintai daripada selain keduanya dan mencintai seseorang hanya kerana Allah..”

Kembalilah kepada-Nya..

itu adalah jalan yang terdekatmu menuju kebahagiaan dan ketenangan abadi..

Tidak ada jalan yang lainnya...

Ayuh,

Kita lari kepada Allah swt..

Lari sebab cinta kepada-Nya..

kita larinya menuju Mahabbatullah..

kerana hanya dengan lari menuju-Nyalah,

kita jadi selamat dari segala murka-Nya..

Seseorang jika takut terhadap sesuatu akan lari menjauhinya..

tapi kalau takut kepada Allah..

kita lari jangan menjauhi-Nya,

tetapi kita lari mendekati kepada-Nya..

Kerana ketika kita lari menjauhi-Nya,
kita akan semakin merasa ketakutan disana..

Hanya dengan lari mendekatkan dirimu kepada-Nyalah,

ketakutan kita akan menjadi hilang dari dalam hati kita..

Justeru akan menghasilkan satu perasaan iaitu cinta dan rindu untuk berdamping dengan-Nya..

Merasai kelembutan belaian kasih sayang Ilahi…

Ianya.. Cinta Ilahi..

Thursday, December 9, 2010

Doa Akhir Tahun & Awal Tahun. Haramkah Membacanya?


Oleh : Ustaz Syed Abdul Kadir al-Joofre

Terbaca di beberapa blog dan forum baru-baru ini, memandangkan hampirnya kita memasuki tahun baru Hijrah, berkumandang sekali lagi seruan bahawa bacaan Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun merupakan satu bid’ah yang jelas haram di sisi Islam. Benarkan apa yang dihebohkan ini? Kalau benar mengapa saban tahun setiap jabatan agama negeri tidak pernah menghalang sambutan ini? Adakah tok mufti dan semua ustaz yang berada di setiap jabatan agama ni bersekongkol dalam kesesatan? Sama-sama kita kaji..

Biasanya apabila kita tidak mengetahui asas bagi satu masalah, maka kita akan mudah membuat keputusan yang salah. Asas dan sebab bagi satu masalah merupakan kunci bagi kita untuk mendapatkan jawapan bagi masalah tersebut. Di sini kita perlu mengkaji dua masalah. Mengapa dibaca doa akhir dan awal tahun. Seterusnya mengapa pula satu golongan lagi cuba untuk mengharamkan perbuatan ini.

Asas pendapat pertama kita lihat dari sudut amalan para ulamak berkurun lamanya bukan sahaja di nusantara malahan di banyak lagi tempat di dunia, yang mengamalkan berdoa di akhir dan awal tahun. Apakah asas mereka? Jawapannya yang ringkas, bukankah kita semua mengetahui bahawa beredarnya bulan dan tahun ini merupakan tanda kekuasaan Allah? Maka tidak layakkah kita sebagai hamba yang lemah memuji Allah apabila kita memerhatikan kebesaranNya? Seterusnya, bukankah molek kalau kita akhiri akhir tahun kita dengan memohon ampun atas kesalahan kita sepanjang tahun lalu, dan seterusnya memulakan awal tahun baru, dengan berdoa kepada Allah agar tahun yang mendatang dipenuhi rahmah dan maghfirahNya? Doa itu senjata mukmin. Maka gunakanlah senjata ada sebaik mungkin.

Asas pendapat kedua. Bid’ah dholalah (atau kata mereka bid’ah secara mutlak) adalah mengadakan sesuatu yg baru yang tiada asasnya langsung dalam agama. Itu kata kita. Ada di kalangan mereka yang menyalah erti bahawa bid’ah adalah sesuatu urusan agama yang tidak dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Namun sangkaan ini amat tersasar dari kebenaran berdasarkan terlalu banyak dalil menunjukkan keharusan perkara dalam agama yang tidak dilakukan oleh Rasulullah seperti menghimpunkan Al-Quran dan azan solat jumaat sebanyak dua kali yang dilakukan oleh Saiyidina Usman. Maka diistilahkan pula oleh Imam Syafie dan para mujtahidin yang lain perkara ini sebagai bid’ah hasanah. Malah diklasifikasikan pula oleh Imam Nawawi bid’ah kepada 5 hukum taklifi yang ada. Mereka kata klasifikasi ini klasifikasi dari sudut bahasa, namun jika kita kaji bid’ah dari segi bahasa bukanlah yang dimaksudkan oleh Imam Syafie dan yg lain, tetapi bid’ah dalam agama.

Apapun yang diistilahkan kita sepakat mengatakan bahawa perkara yang dibaharukan yang tiada asasnya langsung dalam agama hukumnya haram dan bid’ah yang dholalah. Nah, sekarang mereka membuat pula satu kaedah. Jika satu ibadat itu dilakukan pada satu waktu tertentu atau hari tertentu atau bilangan tertentu tanpa ada hadis yang warid dari Rasulullah s.a.w. maka ianya dikira sebagai bid’ah (baca bid’ah dholalah) dan haram. 2 asas inilah yang dipegang menjadikan bacaan doa akhir dan awal tahun sebagai haram.

Maka apa pula komentar bagi kedua-dua hujjah kedua-dua golongan ini ya?

Perbincangan bagi hujjah pendapat yang pertama. Dikatakan bahawa memuji Allah apabila memerhatikan kebesaran-Nya. Benar. Namun cara kita menunjukkan pujian dan bersyukur itu perlukan petunjuk dari Allah dan Rasul-Nya s.a.w. Bukannya mengikut fikiran kita semata-mata. Adakah berdoa tersebut cukup untuk menghapuskan segala dosa yang berlaku di sepanjang tahun. Kalau begitu mudahla, Buat dosa banyak-banyak. Akhir tahun doa jelah. Lagipun kalau doa ni pun da bid’ah dan berdosa, sebenarnya bukan hapuskan dosa tapi tambahkan dosa lagi.

Jawapan kepada perbincangan ini. Cara kita menunjukkan pujian dan bersyukur adalah diharuskan selagi mana tidak melanggar syara’. Sebanyak mana pun kita bersyukur takkan cukup dengan nikmat yang Allah beri. Lagipun kita bukan bersyukur mengikut fikiran kita semata-mata, tetapi berdasarkan kepada petunjuk Allah dan Rasul-Nya jugak kan. Bukankah berdoa ini satu cara yang ditunjukkan dan diperintahkan oleh Allah dan Rasul-Nya. Bukannya kita sambut dgn konsert atau pertunjukkan bunga api.

Berkenaan doa boleh menghapuskan dosa atau tidak tersebut, urusan tersebut diserahkan kepada Allah. Sesungguhnya Dialah yang memerintah kita supaya berdoa dan Dialah yang memakbulkan doa dan mengampunkan dosa. Ini merupakan usaha kita yg diperintah oleh-Nya. Hujjah buat dosa banyak2 kemudian berdoa adalah hujah yang dangkal, kerana tiada siapa yang mengetahui selama mana hayatnya. Juga ia seolah-olah mempermain-mainkan mereka yang berdoa setiap hari agar diampunkan oleh Allah. Mengapa tidak tunggu tua sahaja baru berdoa. waktu muda buat dosalah banyak2. Hujah yang amat cetek dan tidak perlu dihiraukan, tetapi perlu dijawab kerana banyak antara mereka yang cetek ilmu, tapi mengaku berilmu. Semua kita sepakat bahawa melakukan perkara yang dilarang oleh syarak secara pasti dan mesti adalah haram. Jadi mengapa perlu dipersoalkan perkara begini. Tetapi kita sebagai manusia yang tidak maksum pasti tidak akan lari dari kesalahan. Jadi kita perlu dari masa ke semasa meminta pengampunan dari Allah s.w.t. Niat melakukan dosa dengan harapan berdoa di waktu lain agar diampunkan adalah niat yang jelas salah dan terlarang.

Perbincangan hujjah pendapat yang kedua pula.

Perbincangan hujjah pendapat yang kedua. Apakah asas-asas yang diiktiraf dalam menentukan hukum dan adakah doa ini tiada asasnya langsung dalam agama? Para ulamak telah berselisih dalam perkara ini, namun mereka sepakat menentukan bahawa Al-Quran, Assunnah, Ijma’ dan Qias secara umumnya adalah asas dalam menentukan hukum. (kecuali beberapa ulamak zahiri dan syiah yang menolak terus qias). Mereka pula hanya menganggap Al-Quran dan Assunnah dan ijtihad para mujtahidin berdasarkan dua sumber ini merupakan asas. Walaubagaimanapun kedua-dua masalah ini tidakla jauh bezanya jika difahami dengan betul. Jadi persoalan sekarang adakah di sana asas bagi doa ini dibaca?

Secara ringkasnya asas bagi berdoa secara umumnya adalah ayat-ayat Alquran dan Assunnah yang terlalu banyak menerangkan perintah berdoa tak kira masa dan tempat. Perintah2 ini tidak boleh kita khususkan kepada doa yang warid dalam alquran dan sunnah semata-mata, kerana ia dikira sebagai mengkhususkan sesuatu yg umum tanpa pengkhususnya. Selain itu warid dari Hadis2 dan asar para solihin keharusan berdoa selain dari yg warid mengikut keperluan kita asalkan tidak bercanggah dengan syarak.

Asas seterusnya dalam berdoa ini adalah berdasarkan maslahah (yang juga sumber perundangan hukum islam). Maslahah yang rajihah (yang boleh diguna pakai) dalam perkara ini ditentukan oleh para ulamak terdahulu bukan menurut pemikiran kita semata. Maslahah ini lebih jelas di zaman kita yang mana ramai di kalangan masyarakat kita sudah jauh dari ajaran Islam dan tidak reti berdoa lagi. Malah di tahun baru ini pun mereka tanpa segan silu membuat kemaksiatan. Bukankah molek jika kita menyeru mereka berdoa di waktu begini?

Jadi apabila ada asas-asas yang disebutkan maka kita tidak boleh menyebut amalan berdoa ini sebagai satu perkara bid’ah yang sesat. Malah boleh kita masukkannya di dalam bid’ah hasanah yang disebutkan oleh Imam Syafie.

Mereka juga menyatakan bahawa sesutu ibadat seperti zikir dan doa itu perlu menyamai Rasulullah dari sudut bilangan, masa, hari dan tempat. Sesuatu yang bercanggah dengan salah satu darinya adalah haram. Kita pula menjawab, di manakah dalil kepada penyataan ini? Ulamak terdahulu tidak pernah membuat kaedah sebegini. kaedah yang ada adalah, ibadat tidak menyalahi dari apa yang Rasulullah tunjukkan. Jangan Rasulullah bersolat subuh 2 rakaat kita bersolat 3 rakaat, kerana nak pahala lebih. Itu yang salah. Adapun berdoa dan berzikir di waktu yang tidak warid Rasulullah berzikir pada waktu tersebut adalah tidak diharamkan. Kerana Rasulullah sendiri sentiasa berzikir dan berdoa. Selain itu perintah berzikir berdoa tidak pernah mengkhususkan masa dan tempat. Tiada salahnya jika kita hanya mengaji Al-Quran selepas maghrib setiap hari dan memerintahkan pula anak-anak kita berbuat sedemikian, walaupun tidak warid dalam hadis Rasulullah ada mengkhusukan begitu. Itu kita sepakat bukan. Jadi mengapa kita mengkhususkan pula sebelum maghrib akhir zulhijjah untuk berdoa dikira sebagai sesuatu perbuatan yang haram?

Hujjah mereka seterusnya adalah kebaikan sesuatu perkara adalah berdasarkan al-Quran dan As-sunnah. Maka kita katakan bahawa kebaikan berdoa ini juga adalah berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah yang menyuruh kita berdoa tanpa mengira waktu dan tidak pernah pula melarang kita berdoa di waktu2 tertentu. Maka kita simpulkan bahawa berdoa awal dan akhir tahun ini merupakan perkara yang baik menurut syara’. Bid’ah mustahabbah kata Imam Nawawi.

Kesimpulan:

Doa di awal dan akhir tahun merupakan sesuatu perkara yang baik dan harus dilakukan oleh setiap lapisan masyarakat, namun ia bukanlah perkara yang wajib. Anda hendak berdoa, berdoalah di setiap waktu dan ketika. Setiap waktu dan ketika itu termasuk juga padanya doa di awal dan akhir tahun. Berdoalah semoga dosa kita di tahun yg lalu diampunkan dan amalan kita diterima. Jua berdoalah moga di tahun baru ini kita dibantu melawan syaitan, nafsu yang menyeru kejahatan serta dibantu melakukan amal ibadat sebanyak mungkin.

Wallahu A’lam

Wasallallahu ‘Ala Saiyidina Muhammad Wa’ala Alihi Wasohbihi Ajma’in, Walhamdulillahi Rabbil ‘Alamin